- Drepturile si Obligatiile Pacientilor
- Drepturile si Obligatiile Asiguratilor
- Tarife servicii decontate CAS
- Chestionar de satisfactie a clientilor
- Procedura pentru medicina muncii
- Ghid EKG
- Pregatirea Pacientului pentru Ecografie Abdominală (Ultrasonografie)
DREPTURILE SI OBLIGATIILE PACIENTIILOR
conform Legii 46/2003
Drepturile pacientilor
Pacientii au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înalta calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare şi materiale.
Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umană, fără nici o discriminare.
Dreptul pacientului la informaţia medicală:
Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza, cat si despre regulile şi obiceiurile pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.
Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat, în cazul în care informațiile prezentate de medic i–ar cauza suferință.
Informaţiile se aduc la cunoştinţă pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. Dacă pacientul nu este cetăţean român sau nu cunoaşte limba română informaţiile i se aduc la cunoştinţă într-o limbă de circulaţie internaţională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
Rudele şi prietenii pacientului pot fi informati despre evoluţia investigatiilor, diagnostic şi tratament, cu acordul pacientului.
Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării şi, la cerere, o copie a înregistrărilor investigaţiilor de înaltă performanţă, o singură dată.
Consimţământul pacientului privind intervenţia medicală:
Pacientul are dreptul sa refuze sau sa oprească o intervenţie medicală asumându-si, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimţământul sau, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectarii unei culpe medicale. Excepție fac evenimentele comune de promovare realizate in spații comune din cadrul spitalului.
Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor şi viaţa privată a pacientului:
Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.
Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi da consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres. Pacientul are acces la datele medicale personale.
In cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie.
Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care aceasta imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori ingrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.
Sunt considerate excepţii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publica.
Drepturile pacientului în domeniul reproducerii:
Dreptul femeii la viaţa prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major şi imediat pentru viaţa mamei.
Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul sa aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii. Dreptul femeii de a hotărî dacă sa aibă sau nu copii este garantat.
Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente şi lipsite de riscuri.
Drepturile pacientului la tratament şi îngrijiri medicale:
Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă exista condiţiile de dotare necesare şi personal acreditat. Se exceptează cazurile de urgenta apărute în situaţii extrem
Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul ingrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităţilor, mediul de îngrijire şi tratament va fi creat cat mai aproape de cel familial.
Pacientul internat are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afară spitalului.
Personalul medical sau nemedical din unităţile sanitare nu are dreptul sa supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plata legale din cadrul unităţii respective. Pacientul poate oferi angajaţilor sau unităţii unde a fost îngrijit plati suplimentare sau donaţii, cu respectarea legii.
Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue pana la ameliorarea stării sale de sănătate sau pana la vindecare. Continuitatea ingrijirilor se asigura prin colaborarea şi parteneriatul dintre diferitele unităţi medicale publice şi nepublice, spitaliceşti şi ambulatorii, de specialitate sau de medicina generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat.
Obligatiile pacientilor
Pacientii au urmatoarele obligatii:
- De a respecta conditiile de disciplina ale spitalului;
- De a folosi cu grija bunurile ce ii sunt puse la dispozitie, orice degradare fiind supusa regulilor de drept civil;
- De a nu fuma in incinta spitalului;
- De a nu consuma si introduce bauturi alcoolice in spital;
- De a purta echipamentul de spital si de a nu parasi incinta spitalului in aceasta tinuta;
- De a respecta regimul alimentar indicat de medic
- De a respecta programul de vizita pentru a nu perturba desfasurarea activitatii medicale;
- De a pastra curatenia in rezerva si spatii comune;
- De a se adresa in mod civilizat personalului medico-sanitar.
DREPTURILE SI OBLIGATIILE ASIGURATILOR
Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.
Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la:
- a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
- b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);
- c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;
- d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;
- e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop;
- f) internarea si externarea bolnavilor;
- g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare;
- h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional;
- i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale;
- j) modul de informare a asiguratilor;
- k) coplata pentru unele servicii medicale.
Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.
Asiguratii au urmatoarele drepturi:
- a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru;
- b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;
- c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;
- d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
- e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
- f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
- g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;
- h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;
- i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
- j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
- k) sa beneficieze de dispozitive medicale;
- l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;
- m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;
- n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;
- o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii.
Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele:
- a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
- b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
- c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
- d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
- e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
- f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
- g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
- h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.
Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu handicap grav internate se suporta de catre casele de asigurari, daca medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.
PACHETUL DE SERVICII MEDICALE ÎN ASISTENŢA MEDICALĂ AMBULATORIE DE SPECIALITATE PENTRU SPECIALITĂȚI CLINICE
Documentul continand pachetul de servicii medicale si tarifele decontate de CAS poate fi descarcat de aici.
Statistici - View the results
Procedura pentru Medicina Muncii
Pentru efectuarea programarilor și/sau a ofertei de preț este necesar să completați tabelul care se poate descărca aici. După ce ați completat formularul vă rugăm să îl transmiteți împreună cu datele dumneavoastră de contact (dacă nu sunteți încă clientul nostru) prin email la adresa office@misomedical.ro, urmând ca în cel mai scurt timp să vă contactăm în vederea confirmării programării.
Prezentarea lucrătorilor la clinică în vederea efectuării consultației de medicina muncii se face numai în baza unei programări prealabile.
Fiecare angajat/candidat trebuie sa aiba asupra sa in momentul prezentarii la examenul medical, fisa de solicitare si fisa de identificare a factorilor de risc profesional, completata integral, semnată și ștampilată de angajator, precum si actul de identitate.
Când este recomandată o electrocardiogramă?
Electrocardiograma este recomandată pacienților care se confruntă cu simptome de:
- dureri cardiace – pot fi date de faptul că inima nu primește suficient oxigen;
- palpitații – bătăi cardiace puternice, rapide sau neregulate;
- aritmii – ritm cardiac neregulat, rapid sau lent;
- oboseală severă, dificultăți de respirație, amețeală sau leșin;
- pentru a verifica starea generală de sănătate a inimii;
- după tratamentul unor afecțiuni ca atacul de cord, endocardita sau după intervenții chirurgicale;
- pentru a vedea cum funcționează un stimulator cardiac implantat;
- pentru a testa eficiența unor tratamente pentru inimă pe care le urmați;
- pentru a măsura capacitatea cardiacă în timpul unui efort fizic;
- dacă sunt alte semne de afectare a inimii;
- în caz de hipertensiune arterială;
- dispnee – scurtarea respirației;
- sincopă – pierderea conștienței;
- pericardită – inflamarea pericardului, anume a sacului cu lichid subțire ce înconjoară inima;
- miocardită – inflamația mușchiului cardiac;
- defecte congenitale cardiace.
Cum te pregătești înainte de un EKG?
În mod normal, nu este nevoie de pregătire specială pentru un EKG de repaus.
• Evită cremele și loțiunile uleioase sau grase în ziua efectuării procedurii, deoarece pot afecta contactul dintre piele și electrod.
• Evită ciorapii lungi, deoarece electrozii trebuie plasați direct pe pielea piciorului. Poartă fustă sau pantaloni largi, ce pot fi ridicați ușor în zona picioarelor.
• Poartă bluze care pot fi îndepărtate ușor, pentru plasarea electrozilor pe piept.
• Este indicat să îndepărtezi orice bijuterii sau alte obiecte care ar putea interfera cu testul.
• Încearcă să consumi alimente ușoare în acea zi și evită consumul de cofeină cu câteva ore înainte de testare. Medicul îți poate recomanda uneori să întrerupi anumite tratamente cu 1-2 zile înainte de EKG, deoarece unele medicamente pot interfera cu activitatea inimii și pot oferi rezultate false.
• Spune-i medicului despre toate tratamentele urmate în trecutul recent sau prezent, fie că vorbim de medicamente, suplimente, ceaiuri etc., sau dacă ai un stimulator cardiac.
Un EKG este rapid, nedureros și neinvaziv. După îndepărtarea hainelor în zona membrelor și a pieptului, un specialist medical atașează electrozii cu un gel pe piept, brațe și picioare. Acești electrozi sunt atașați de cabluri electrice (fire), care sunt apoi atașate la aparatul EKG. Uneori, este posibil ca pielea să trebuiască să fie rasă în zonele respective, pentru a detecta mai ușor semnalul electric și pentru a reduce disconfortul atunci când electrozii sunt îndepărtați.
Pe durata procedurii vei sta întins, relaxat, fără a te mișca, respirând normal, cât timp dispozitivul face măsurătorile. EKG este, de obicei, realizată în mod continuu și ți se poate cere să îți menții respirația pentru perioade scurte de timp în momentul procedurii. Dispozitivul va prelua activitatea electrică și va produce apoi un grafic ce reprezintă activitatea inimii tale.
Nu trebuie să vorbești în timpul testului. Este important să fii relaxat și calm în timpul înregistrării EKG deoarece orice mișcare, inclusiv tremurul, poate modifica rezultatele. După procedură, electrozii sunt îndepărtați. Întreaga procedură durează aproximativ 10 minute.
Ce trebuie să faci după procedură?
După un EKG poți reveni la activitățile tale obișnuite fără restricții, cu excepția cazului în care medicul îți recomandă altceva. În general, nu există o îngrijire specială după o electrocardiogramă.
Riscurile electrocardiogramei
Un EKG în repaus este o procedură foarte simplă și este complet nedureroasă. Aparatul de înregistrare nu trimite niciun fel de energie electrică în corpul tău – acesta înregistrează doar activitatea fizică a corpului. Un EKG monitorizează pur și simplu activitatea electrică a inimii. Nu emite nicio electricitate și este complet sigură.
Când electrozii sunt îndepărtați, se poate simți un ușor disconfort. Unii oameni pot prezenta o erupție cutanată în cazul în care au fost plasați electrozi, dar de obicei acest lucru dispare fără tratament.
Ecografia (ultrasonografia) este una din cele mai des efectuate investigaţii imagistice
- Nu se utilizează raze „X” (Roentgen), nu produce nici un efect secundar;
- Nu este invazivă;
- Poate fi efectuată repetat la necesitate, nu are restricţii în utilizare.
- Riscul de transmitere ale unor bacterii sau ciuperci de pe tegumentul unui pacient pe al altuia prin intermediul transductorului este aproximativ nul.
Pre-investigatie
Pacientul:
- nu va mânca cu 2-4 ore înainte de investigație
- cu 24 ore înainte nu va consuma alimentele care fermentează (fructe, lactate, boboase, varza), băuturile carbogăzoase dulciuri rafinate, cafea.
- in ziua precedentă cina este necesar să fie uşoară.
- in caz de meteorism se vor administra preparate antiflatulente (espumsan, mezim forte etc.)
- examinarea se efectuează cu vezica urinară plină. Pacientul va fi instruit să consume 500-1000 ml de apă plată în decurs de 30 minute cu 1 oră înainte și să nu urineze cu 2 ore înaintea examinării (astfel încât vezica urinară să fie plină).
- pentru efectuarea investigaţiilor cavităţii abdominale în regim Doppler color şi pulsativ (sistemul portal, arterele renale, aorta abdominală şi vena cavă inferior) e necesară aceeaşi pregătire ca pentru examinarea organelor cavităţii abdominale fără Doppler.
In timpul investigatiei
- pacientul se va aseaza in decubit dorsal, cu ridicarea hainelor, astfel fiind expusa regiunea abdominala
- pe abdomen se aplică un gel steril, hipoalergenic care va permite o vizualizare corecta a structurilor anatomice intarabdominale
- investigația se realizează prin deplasarea pe piele a transductorului.
- pentru îmbunătățirea calității imaginii, pacientul va fi rugat sa traga aer in piept si sa mentina asa cateva secunde
Examinarea ecografică permite vizualizarea organelor şi a structurii lor, măsurarea dimensiunilor, depistarea formaţiunilor de volum, concrementelor, vasularizării, starea ţesuturilor înconjurătoare, limfonodulilor ca rezultat emitem o diagnoză ecografică.
Examenul ecografic nu are contraindicaţii şi este recomandabil să fie executat de cel puţin una sau două ori pe an.
În cazul depistării unei patologii se recomandă control repetat pentru dinamică